• Krimifan
  • Anmeldelse
  • Agatha Christies Den hemmelige modstander – anmeldt af Lone Maj Knudsen

Agatha Christies Den hemmelige modstander – anmeldt af Lone Maj Knudsen

den hemmeligeForlagets beskrivelse:

Tommy og Tuppence – to unge mennesker, som mangler både penge og fast ansættelse – sætter sig for at skabe spænding i tilværelsen. De har været venner hele deres liv, men da de her mødes efter Første Verdenkrigs afslutning, må de indrømme for sig selv og hinanden, at de er blevet mere end venner. De sætter sig nu for at starte et spændende firma op sammen – “The Young Adventures Ltd” – og de vil være villige til at påtage sig alle de spændende opgaver, der måtte finde vej til dem! Deres første opgave er for den dystre Mr. Whittington. Det nye makkerpar bliver snart hevet ind i et djævelsk politisk spil, fyldt med konspirationer, og de har måske ikke helt regnet med, hvor farligt dette kan gå hen og blive…

Anmeldelse:

Jeg havde glædet mig som et lille barn – gør til jul – til at denne nye krimi af Agatha Christie skulle udkomme. Forlaget skriver i forordet at den ikke tidligere er oversat til dansk. Men flere gjort mig opmærksom på at der ihvertfald er udgivet andre krimier af Agatha Christie med denne titel på dansk. Når nu jeg ELSKER Agatha Christies krimier, så skulle jeg selvfølgelig også læse denne.

Det har været dejligt at være tilbage i Agatha Christies verden. Tilbage hos en forfatter som virkelig kan sit kram. Ja, Jeg vil altid elske Agatha Christies krimier. En overgang samlede jeg på hendes oversatte krimier til dansk, desværre er de forsvundet i diverse flytninger – øv. For lige nu ved jeg denne forfatter vil jeg aldrig miste glæden ved at læse.

Hendes person- og stedbeskrivelser er superbe. Jeg har ingen problemer med at forestille mig helt præcis hvordan handlingen er foregået. Selv om jeg ret hurtigt fik en fornemmelse for hvem – den hemmelige modstander var – så kunne jeg ikke være helt sikker. Dette var virkelig Agatha Christie i topklasse. Hovedpersonerne Tuppence og Tommy, er unge mennesker i modsætning til både Miss Marple og Hercule Poirot. Det skinner også tydeligt igennem. Sprogligt er den meget mere løs og løssluppen end vi ellers er vant til fra Agatha Christies side.

Det er en krimi som du vil flyve igennem, den er rigtig spændende. Krimien er delt op i korte kapitler, som er med til ikke at gøre den alt for forvirrende – der er nemlig en del personer at holde rede i. Men kapitlerne overskrifter fortæller helt tydeligt hvad det er lige nu som historien handler om.

Er du i forvejen Agatha Christie-fan, så er det bare med at få fat i denne.

fire krimihjerter

Du kan læse flere anmeldelser, interviews og deltage i konkurrencer på min egen krimiblog Krimihjerte