Nora har succes med sine klummer, bøger og foredrag, hvor hun fortæller om, hvordan alle kan opnå succes og blive lykkelige, bare de gør en indsats.
Det er netop, hvad Nora selv har gjort efter en ulykke for ti år siden, hvor hun kun med nød og næppe overlevede et fald fra syvende sal. Nu lever hun med sin mand og deres to børn i en herskabelig villa på en vej for velhavere. Men en dag flytter Klara ind i huset overfor, og idyllen krakelerer.
Da Nora samtidig går i gang med at skrive sin næste bestseller om de syv dødssynder, støder hun ind i en række problemer. Langsomt dukker fragmenter af hendes fortid op, og mistanker plager hende – måske var det, der skete for ti år siden, slet ikke en ulykke? Og hvem kan Nora (og læseren) stole på?
Den ottende dødssynd, som netop er kommet fra trykken er en debut fra svenske Rebecka Edgren Alden.
Trods de knap 400 sider har jeg læst bogen på et par dage i weekenden – det psykologiske spil har blæst benene væk under mig!
Det der med, at man tror man ved hvor det bærer henad kan i bare glemme alt om her – plottet er genialt, historien perfekt fortalt, og hovedpersonernes roller er så velskrevne at den her bog ryger i en klasse for sig!
Og så vil jeg ellers ikke afsløre mere – forbered jer på at den kommer til at koste jer nattsøvnen, for siderne vender nærmest sig selv i en grad så man glemmer tiden.
Se også min anmeldelse på Annaluisasverden
ANMELDELSE af JAN FINDAL
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg under læsningen af de første mange sider følte, at jeg nu var i gang med en svensk femi-krimi, idet man bliver præsenteret for diverse ”kvindesager”. Dog har jeg oplevet det værre.
Langsomt men sikkert gik det dog op for mig, at mange af disse ”kvindesager” er nødvendige for at forstå det, der sker af dramatiske begivenheder sidenhen.
Og der er meget dramatik efterhånden, som handlingen skrider frem. Dramatikken er til at begynde med af den stille og ikke altid helt forståelige slags, men bogens slutning er højdramatisk, men trods alt måske ikke helt realistisk.
Selve krimiintrigen er absolut ikke til at gennemskue. Bedst som man tror, at nu har man forstået, hvordan tingene hænger sammen, konstaterer man, at det har man ikke – jeg havde i hvert fald ikke.
Det meste af handlingen foregår hovedsageligt i et svensk villakvarter, som beskrives på bedste vis. På troværdig vis hører man om stedets forskellige mennesketyper og deres indbyrdes gøren og laden.
Personskildringerne er virkelig gode. Bogens hovedperson, Nora kommer man til at kende godt, og det til trods for at man godt kan man godt være i tvivl om, hvem den virkelige Nora er, da hun af forskellige årsager ændrer karakter flere gange. På mange måder er Nora er en meget selvcentreret kvinde og ikke altid særlig sympatisk. Handlingen ses fra hendes synsvinkel hele vejen igennem.
På trods af den voldsomme faldulykke fra 7. etage og de efterfølgende traumer lykkes det Nora at vende hændelserne til sin egen fordel og udvikle sig til at blive en eftertragtet livsstils-coach. Hun har uden tvivl hjulpet mange, men for Nora spiller selvpromoveringen en uhyre stor rolle. Meget drejer sig for hende om vigtigheden af at være på, når man lægger noget ud på de sociale medier som fx Twitter og Facebook.
Noras mand Frank er også svær at gennemskue. Samtidig med at han både er meget kærlig over for Nora, er han også meget dominerende.
Ligeledes er der noget meget mystisk over tilflytteren Klara. Hvad der hun for én? Er hun god eller ond?
En virkelig spændende og psykologisk thriller med en overraskende slutning.
Se også min egen hjemmeside :HER