“Et bjerg af løgne” af Steffen Jacobsen

Peoples’Press 2015 – 387 sider

På en feltstation i Vestgrønland har Peter Holm – chefgeolog i Nobel Oil – netop analyseret de sidste prøveboringer til det, der ser ud til at blive verdenshistoriens største olieeventyr. Alle er begejstrede, ikke mindst den kinesiske udviklingsbank, som er med til at finansiere projektet.
Men dagen efter hjemkomsten til København og mødet med Nobel Oils magtfulde bestyrelsesformand findes Peter Holm brutalt dræbt. Alle spor peger i retning af en rabiat miljøorganisation, men den formodede gerningsmand er som sunket i jorden. Væk er også en usb-nøgle med de dybt fortrolige analyser af prøveboringerne.
Mens vicepolitiinspektør Lene Jensen efterforsker drabet, hyrer Nobel Oil den eksklusive privatdetektiv Michael Sander til at finde usb-nøglen. De to enspændere er gamle bekendte og kommer til at gå i vejen for hinanden i en sag, hvor enorme økonomiske og politiske interesser er på spil, ingen fortæller dem hele sandheden, og de kloge narrer de mindre kloge.

Anmeldelse
Når en bog på forsiden bærer betegnelsen ”spændingsroman”, må man gå ud fra, at den lever op hertil. Og det gør ”Et bjerg af løgne” i høj grad.
Hovedpersonerne, vicepolitiinspektør Lene Jensen og den eksklusive privatdetektiv Michael Sander kender vi fra Steffen Jacobsens to foregående bøger, ”Trofæ” og ”Gengældelsen”. På det menneskelige plan er begge personer fint og troværdigt beskrevet, men man må konstatere, at de begge har nogle nok ikke helt realistiske egenskaber, når der er actionscener i bogen.
Lene Jensen ligner sig selv mest fra de foregående bøger. Michael Sander har fået nogle alvorlige familiære problemer, som påvirker ham meget. Han lider under en hård skilsmisse, og så har han påtaget sig at tage sig af en selvmordstruet søster, men den dygtige privatdetektiv er han stadig.
Bogens øvrige personer er for så vidt også troværdige, men ”skurkene” i bogen er noget klicheagtige. Kort og godt nogle ualmindeligt væmmelige og modbydelige typer om hvem, der intet godt er at sige.
Temaet i bogen er det aktuelle om udvinding af råstofferne i Grønland, og hvad det kan føre med sig af problemer. Og problemer er der mange af i bogen. Det være sig lige fra politiske problemer til rent politimæssige problemer med opklaring af særdeles spektakulære forbrydelser. Ja, og så er der også de mere menneskelige problemer.
Der er i sandhed ikke sparet på gruen i beskrivelserne af drab, vold og obduktioner i bogen, og uanset om man kan lide det eller ej, så er det med til at beskrive, hvor forfærdelig forbrydelser sommetider kan udarte sig. Desværre tror jeg ikke, at der her er tale om ret meget forfatterfantasi.
Man kommer også rundt i mange forskellige miljøer som velhavermiljøet, det mere almindelige miljø, hospitalsmiljøet, ”baggårdsmiljøet” m.m.
Hvad angår det rent politimæssige i bogen, så er det ikke helt realistisk. Der er for meget ensom ulv over politikvinden Lene Jensen. I virkelighedens verden ville der være langt flere politifolk inde over efterforskningsdelen i bogen.
Når der er tale om en decideret spændingsroman af denne type, synes jeg ikke, det gør noget, der er visse usandsynligheder med i bogen, og det gør heller ikke noget, at der opstår lidt trivi-agtigt romantik.
En god, gedigen spændingsroman.

Fem krimihjerter

Har du læst den? Hvad synes du?

Comments

1. Michael Sander er tilbage og det samme gør sig gældende for Lene Jensen. Eminent makkerpar, hvis det ikke lige var fordi de ikke er et makkerpar i denne bog. Faktisk nærmest det stik modsatte. Michael Sander er ansat af Nobel oil til at finde en USB-nøgle, som er forsvundet i forbindelse med mordet på Nobel Oil’s chefgeolog. Lene, som siden sidst, er blevet forfremmet til vicepolitiinspektør, er sat på sagen for at opklare mordet på chefgeologen. Bogens hovedemne er olieboringer i Grønland og hvor meget folk er villige til at feje ind under gulvtæppet, til fordel for enorme pengesummer. Nobel Oil står for, at lave en af historiens største olieboringer, da chefgeolog Peter Holm, opdager et problem livsfarligt for menneskeheden. Kort tid efter, findes Holm dræbt og alle hans data samt sikkerhedskopieringer er forsvundet.

Der er intet samarbejde imellem Lene og Michael og mest af alt virker det som om de har lyst til at slå hinanden ihjel. Og dog.. der ligger en slags had-kærlighedsforhold og ulmer imellem dem, så selvom de ikke kan tåle synet af hinanden, så passer de alligevel på hinanden.

Jeg synes Lene er blevet hårdere end hun plejer at være, imens Michael tværtimod er blevet mere følsom. Hans søster er psykisk syg og selvmordstruet, men Michael har sat sig for at passe hende og beskytte hende. Flere gange er han opløst i tårer og jeg synes faktisk den lidt mere bløde side klæder ham.

Et bjerg af løgne, er en af den slags bøger der næsten læser sig selv. Den er spændende fra start til slut og det er svært ikke at lade sig rive med. Jeg synes ikke helt den lever op til Trofæ, men på den anden side… der er ikke meget der lever op til Trofæ 🙂 Den har masser af aktion og der er heller ikke sparet på detaljerne, når det kommer til brutale drab og obduktioner! Vupti havner man helt ude på kanten af stolen 🙂

Har du læst de to første i rækken og kunne li dem, er der ingen tvivl om, at du også skal nappe denne her. Har du endnu de andre til gode, så er mit råd at starte med Trofæ – en af den slags bøger man ikke glemmer! Personligt er jeg ret vild med Steffen Jacobsen!

5 Stück krimihertzen fra mig 🙂

Tine/ Team krimifan og http://www.krimitanker.blogspot.com 🙂

• Tine Faerch

Michael Sander er tilbage og det samme gør sig gældende for Lene Jensen. Eminent makkerpar, hvis det ikke lige var fordi de ikke er et makkerpar i denne bog. Faktisk nærmest det stik modsatte. Michael Sander er ansat af Nobel oil til at finde en USB-nøgle, som er forsvundet i forbindelse med mordet på Nobel Oil’s chefgeolog. Lene, som siden sidst, er blevet forfremmet til vicepolitiinspektør, er sat på sagen for at opklare mordet på chefgeologen. Bogens hovedemne er olieboringer i Grønland og hvor meget folk er villige til at feje ind under gulvtæppet, til fordel for enorme pengesummer. Nobel Oil står for, at lave en af historiens største olieboringer, da chefgeolog Peter Holm, opdager et problem livsfarligt for menneskeheden. Kort tid efter, findes Holm dræbt og alle hans data samt sikkerhedskopieringer er forsvundet. Der er intet samarbejde imellem Lene og Michael og mest af alt virker det som om de har lyst til at slå hinanden ihjel. Og dog.. der ligger en slags had-kærlighedsforhold og ulmer imellem dem, så selvom de ikke kan tåle synet af hinanden, så passer de alligevel på hinanden. Jeg synes Lene er blevet hårdere end hun plejer at være, imens Michael tværtimod er blevet mere følsom. Hans søster er psykisk syg og selvmordstruet, men Michael har sat sig for at passe hende og beskytte hende. Flere gange er han opløst i tårer og jeg synes faktisk den lidt mere bløde side klæder ham. Et bjerg af løgne, er en af den slags bøger der næsten læser sig selv. Den er spændende fra start til slut og det er svært ikke at lade sig rive med. Jeg synes ikke helt den lever op til Trofæ, men på den anden side… der er ikke meget der lever op til Trofæ :) Den har masser af aktion og der er heller ikke sparet på detaljerne, når det kommer til brutale drab og obduktioner! Vupti havner man helt ude på kanten af stolen :) Har du læst de to første i rækken og kunne li dem, er der ingen tvivl om, at du også skal nappe denne her. Har du endnu de andre til gode, så er mit råd at starte med Trofæ – en af den slags bøger man ikke glemmer! Personligt er jeg ret vild med Steffen Jacobsen! 5 Stück krimihertzen fra mig :) Tine/ Team krimifan og www.krimitanker.blogspot.com :)
    UpVote Reply 0 Upvotes