• Krimifan
  • Anmeldelse / Dansk
  • Jakob Melander: Askehave-serien 1-3 (Forbandet blod (1), Et hus for de døde (2) og Pagten (3))

Jakob Melander: Askehave-serien 1-3 (Forbandet blod (1), Et hus for de døde (2) og Pagten (3))

Serien handler om den rige familie Askehave, der driver en stor virksomhed i shippingbranchen og med interesser i olieindustrien. Malin Askehave er seriens ubetingede hovedperson, og med en karriere i et verdensberømt rockband med en klar profil i kampen mod klimaforandringerne er hun i opposition til familiens planer for firmaet. Efter et dødsfald tager konflikterne fart, og der er smæk for skillingen i et actionfyldt drama.

De 3 dele af serien kan allerede nu læses og høres på Mofibo. Bind 1 udkom i 2019, mens de to sidste først udkommer i bogform 30. september, så jeg har læst hele serien på Mofibo og anmelder den samlet her

Kort beskrivelse af seriens indhold:
Forlaget karakteriserer kort serien sådan: Et uhyggeligt spændende thrillerdrama om de skrøbelige bånd, der binder os sammen, og en historie om familiehemmeligheder, bedrag og kærlighed, der trodser alt.

Serien handler om den rige familie Askehave, der driver en stor virksomhed i shippingbranchen og med interesser i olieindustrien.

Den gamle stifter og familiens, Julius, er død, og hans bror, Mogens, hans kone, Victoria, og hans 3 børn, Niels, Robert og Malin, skal drive forretningen videre. Men der er opstået konflikter.

Malin Askehave er seriens ubetingede hovedperson, og med en karriere i et verdensberømt rockband med en klar profil i kampen mod klimaforandringerne er hun – sammen med sin bror Robert – i opposition til familiens planer for firmaet. De har begge brudt med familien, men mødes i begyndelsen af serien med alle medlemmerne, og derfra tager konflikterne fart. Jeg vil ikke spoile mere af handlingen her, men vil I vide mere uden dog at få det hele afsløret, kan I nederst i anmeldelsen læse forlagets beskrivelse af de 3 bøger.

Min anmeldelse:
De tre bøger blev slugt i rækkefølge og i fuld fart. Det var godt, jeg ikke læste bind 1, da den udkom, for den slutter åbent på et spændende tidspunkt, og det gør bind 2 i endnu højere grad. Derfor skal bøgerne også læses i rækkefølge.

Som altid er der masser af musik i Jakob Melander bøger, og det er herligt. I dette tilfælde lyder det meget som filmmusik, for bøgerne er ret filmiske i den måde, historien udvikler sig på. Det er både bøgernes styrke og deres svaghed.

Jeg kan rigtigt godt se en filmatisering for mig, når jeg læser bøgerne. Og der er rigtigt meget action og voldsomme optrin i bøgerne. Der er bogstaveligt talt smæk for skillingen, og det gælder både når russiske banditter og når danske aktører på den forkerte side af loven tager fat.

Bøgerne rammer lige ned i serietrenden, hvor virksomheder med tvivlsom moral og tilsvarende økonomiske aktiviteter indgår, hvor Rusland spiller en stor rolle, og hvor miljø- og klimaproblemer er centrale. Dertil kommer et persongalleri, hvor det er svært at stole på ret mange.

Jeg var på rigtigt godt underholdt i kraft af det høje spændingsniveau og den barske handling. Samtidig blev jeg flere gange undervejs forstyrret af ulogiske elementer og genveje, der ikke altid var sandsynlige. I film kan jeg nemmere se gennem fingre med den slags end i bøger. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor, men sådan er det. I bøger forventer jeg, at detaljer og handlingen hænger sammen. Vel er der tale om småting i de 3 bøger, men det tog toppen af fornøjelsen. Jeg forventede mig i hvert fald mere efter min læsning af bøger i forfatterens serie med Lars Winkler – senest “De døde og de ufødte” – https://blog.drustrup.dk/#post156 og “Fjenden iblandt os” https://blog.drustrup.dk/#post224

Så min oplevelse af bøgerne er dobbelt. Vel er det en spændende og interessant historie med aktuelle temaer, men med 3 bind læst i træk og med nogle forstyrrende elementer undervejs bliver det til 7 skydeskivepoint på min egeng blog og 4 krimihjerter her: fire krimihjerter

Jakob Melander
Forbandet blod (1)
Et hus for de døde (2)
Pagten (3)
People’s Press, 2019-2020
448 + 446 + 446 sider

Bøgerne er læst som e-bøger på Mofibo.

PER DRUSTRUP LARSEN  –  DRUSTRUPS BOGBLOG

Forlagets beskrivelser

FORBANDET BLOD
27-årige Malin Askehave er forsanger i det internationalt kendte r’n’b band Gaia 5 og dybt engageret i kampen for at redde klimaet. Hun er samtidig yngste arving til Danmarks næststørste shippingvirksomhed, Askehave Shipping, med interesser over hele verden og værdifulde olieboringer i Nordsøen. Sammen med sin storebror, Robert, brød Malin for otte år siden med familien. Siden har hun brugt den platform, Gaia 5 har givet hende, til at bekæmpe og gøre opmærksom på de ødelæggelser, virksomheder som Askehave Shipping forøver på kloden.

Men Malin er også mor til den seks måneder gamle Balder, og efter hans fødsel er hun begyndt at se sit forhold til familien i et nyt lys. En voldsom begivenhed til hendes fars 60års dag, netop som hun og Robert skal gense familien for første gang, vender op og ned på Malins liv. Hun står nu overfor et umuligt valg mellem klimakampen og familievirksomheden, og Malin må sande, at alle valg har konsekvenser.

ET HUS FOR DE DØDE
Arvingen Malin Askehave er indtrådt som administrerende direktør i familiefirmaet med en ambition om at videreføre farens strategi om grøn omstilling. Visheden om firmaets blodige fortid, og hvad hendes farfar var villig til at gøre for penge, fylder hende med afsky og tvivl: Skal hun vaske virksomhedens snavsede undertøj i fuld offentlighed, eller bruge sin viden til at redde Askehave Shippings fremtid og sjæl? Efter de mange dødsfald har Malin kun sin følelseskolde mor, sin utro kæreste Casper og deres lille søn Balder tilbage. Broren Robert kan hun heller ikke læne sig op ad: Han befinder sig i en mediestorm på grund af hans seksuelle chikane af kvindelige ansatte. Og det hele er kun lige begyndt. Der er stærke kræfter, der ikke viger tilbage for at bruge ekstreme metoder for at få magten.

PAGTEN
På en forretningsrejse med sin onkel er det arrangeret, at Malin skal ”forsvinde”. Hendes mor tror, Malin er indlagt på et luksus-sanatorium i Rusland, men Malins nye virkelighed er, at hun sidder inde for drab i et af verdens mest voldelige fængsler og kæmper for sit liv. Hendes eget kød og blod er villige til at ofre hende, hvis de til gengæld får magten i firmaet. I hendes fravær er der udstukket en ny kurs for Askehave Shipping, som er altødelæggende for klimaet og har store sikkerhedsmæssige komplikationer. På bunden af alting oplever Malin den energi, som kommer, når man ikke længere har noget at miste, og med ar på krop og sjæl begynder hun sin rejse tilbage til livet og jagten på dem, der må stå til ansvar.

Har du læst den? Hvad synes du?